Living in a special world

22 september 2016 - Genadendal, Zuid-Afrika

Van de hak op de tak en door met de volgende activiteiten uitvoeren en voorbereiden. De afgelopen tijd hebben we een intensief maar vooral leuk en gezellig programma gehad. De eerste twee inleverdatums voor reflecties hebben al gepasseerd en de voorbereidingen voor de eerste tentamens zijn al in volle gang. Maar elke dag opnieuw is het weer leuk en leerzaam om met de kinderen en cliënten aan de slag te gaan en te merken hoe erg ze het naar hun zin hebben. Ze komen in de pauzes voortaan al vragen of je die dag met ze gaat werken omdat ze graag willen werken met me samen. Ook vanuit de docenten komen kleine complimenten en vragen naar me toe of ik ze kan ondersteunen bij wat struikelblokken die ze tegen komen als ze les aan het geven zijn. Dit zorgt bij mij voor de nodige voldoening en bevestiging dat het werk wat ik doe langzaam z’n vruchten begint te ontwikkelen en af te werpen. Een van de leukste dingen die ik tot nu toe gedaan heb met de kinderen op de basisschool is het maken van het grote superhelden spel, hierbij is het de bedoeling dat de kinderen op spelenderwijze naar hun zelf gaan kijken en onderwerpen bespreken die veelvuldig terug lijken te komen. Mogelijk ga ik het spel groter uitbreiden zodat het ook in de klas gebruikt kan worden. Het was wel wat lastiger opzetten omdat je natuurlijk ander materiaal hebt dan ik gewend ben, plus de taal is op dit vlak toch wel een grotere barrière maar het is gelukt en het is al paar keer gespeeld met de kids.

Naast de  leuke ervaring met het superhelden spel, heeft de eerste kleine tegenslag op stage zich al voorgedaan. Aan het begin van het grote avontuur had ik twee verschillende projectbeschrijvingen ontvangen voor de projecten waar ik de komende maanden mee aan de slag zou gaan. Eenmaal hier aangekomen kwam deze niet geheel over met het beeld dat ze op de basisschool hadden van het werk dat ik met de kinderen zou gaan doen. Op de basisschool kreeg ik de informatie dat ik individueel met de kinderen aan de slag zou gaan en ze ondersteuning zou bieden op de vlakken waar ze dit nodig hadden. Na hier bijna geheel mee opgestart te zijn en de eerste activiteit, het maken van maskers, afgerond te hebben bleek dat dit niet helemaal aansluit bij de competenties die er van mij gevraagd worden. Het inschatten van mijn competenties was voor mij nog in de oriënterende fase, wel was ik al aan het zoeken hoe te werken met leerlingen individueel zonder duidelijke handvatten aangereikt te krijgen. Er is nu dus gebleken dat om mijn competenties goed tot zijn recht te kunnen laten komen er van mij gevraagd wordt om in een groep te gaan werken, wat ik nu nog bijna nergens dus. Na overleg met Karin en mijn aanspreekpunt met school is er afgesproken dat ik nu de individuele cliënten blijf begeleiden, mind of matters blijf doen en daarnaast in de special need klas zal gaan werken. Wat betekent dat ik nu een vol, intensief en leuk programma heb waar ik de komende 9 maanden aan de slag kan gaan. Om dit te kunnen verwezenlijken heb ik helaas wel een dag bij mind of matters moeten laten vallen en ben ik meer aanwezig op de basisschool waar ik het ook super naar mijn zin heb. Mogelijk kan het later in het proces op een andere manier gecombineerd worden als de hulpbehoeftes ergens anders liggen of in de loop der tijd veranderd zijn.

Maar natuurlijk ben ik niet alleen bezig met school, stage en voorbereidingen daarvoor ik heb ook tijd om leuke dingen te kunnen gaan ondernemen. Een van de meest indrukwekkende dingen die ik de afgelopen tijd heb ondernomen is het beklimmen van lion’s head. Dit was voor mij een redelijk grote uitdaging om te doen,  maar ik als held op sokken heb ik de hike van 2,2 km afgelegd en stond ik op de top van 669m met een mooi uitzicht over Kaapstad. Het heeft me de nodige zweetdruppels gekost om dit uitzicht te zien want het was toch stiekem wel veel hoger dan de cijfers vertellen voor mijn gevoel. Ondanks dat geeft het wel een enorm tof gevoel als je daarboven op die berg staat met de groep en wetend welke tocht je zojuist hebt afgelegd. Bovenop de topEen van de belangrijkste details voordat we deze klim konden gaan doen is een lekker ontbijt/lunch nuttigen en wat toevallig dat er in de buurt van Kaapstad op dat moment een foodfestival was. Er hing hier een super gezellige sfeer waarbij iedereen kon genieten van lekkere hapjes, drankjes en complete maaltijden. Erg grappig om te zien en te ontdekken op deze markt was dat er vanuit verschillende landen allemaal gerechtjes te proeven waren, zo waren er de Nederlandse poffertjes en kroketten, de pizza uit Italië en de gyros uit Griekenland. Nadat we hier lekker op ons gemakje de gerechtjes geproefd hadden zijn we aan de klim begonnen met 1,5 liter water in onze rugzakken hebben we het gemaakt.

Aan het begin van mijn grote avontuur zijn we naar de pamper night geweest met de hele Genadendal crew en genoten van een onwijs lekker diner. Bij dat diner hoorde toen een leuke loterij waarbij we voor de hele club een wine en dine hadden gewonnen, nou hier hebben we op 8 september met z’n alle volop van kunnen genieten. Hier zaten super lekkere gerechtjes bij en overal een andere wijn. Ik ben er achter gekomen dat ik toch niet de uitgekozen persoon ben om wijn te drinken, want veel van de wijnen heb ik aan de andere meiden gegeven omdat de smaak me niet helemaal beviel. De gerechtjes die op de menu kaart stonden heb ik wel enorm van kunnen genieten en het live entertainment dat erbij zat heeft voor een gezellige avond gezorgd. Aansluitend op de donderdag hebben we in dat weekend genoten van een heerlijke actieve hike in Greyton, plaatsje naast Genadendal, waarbij we ook de plaatselijke zaterdagochtend markt hebben bezocht. Zelf vond ik deze markt erg leuk en interessant om te zien, doordat hier producten werden verkocht vanuit de lokale bevolking dat woont in Greyton zelf. De typische afrikaanse gerechtjes, specerijen en souvernirs kwamen allemaal voorbij gecombineerd met een gezellige sfeer was dit de optimale opstart van een leuke dag. In de avond hebben we een feest gehad bij de supervisor van de L.R. Schmidt basisschool waar ik werkzaam ben. Het was een bijzondere ervaring om daarbij aanwezig te zijn, hier kwamen verschillende mensen uit de buurt op af en hadden allemaal de nodige gezelligheid meegenomen. De sfeer was voor mij minder prettig dan gehoopt, omdat sommige mannen de nodige bodems van de glazen al hadden ontdekt werden ze wat meer aanhankelijk en dat was minder prettig. Na  de braai en paar drainkjes ons bed in gekropen om de volgende ochtend te gaan genieten van een uitgebreid ontbijt verzorgd door onze mama van de groep. heerlijk in het zonnetje genoten van verse fruit salades, gekookte eieren, yoghurt met granola, sinaasappelsap en verschillende broodjes met beleg erop. Wat zijn wij die ochtend toch heerlijk verwend door haar. De verwennerij hebben we voor onszelf voortgezet door in de middag onder het genot van kleine hapjes te genieten in de zon van het mooie weer tijdens de Afrikaanse winter want die is me toch vervelend.

Het afgelopen weekend zag er ook totaal niet vervelend uit met het weer en de activiteiten die we gedaan hebben. We zijn op donderdag gestart met het weekend door het vieren van de verjaardag van een van de studenten hier. Een groot feest met taart, lekker wezen uit eten en de nodige acoholische drankjes hebben voor een gezellige avond gezorgd. Helaas was het vrijdag wat minder mooi weer en hebben we binnen gezeten voor het maken van grote plannen voor de rest van het weekend. Om toch nog wat gezelligs te doen hebben we in de avond met z’n alle genoten van heerlijke wraps die we zelf hadden gemaakt met maiskoekjes en nacho’s erbij en niet te ontbreken als toetje een heerlijk vers gebakken brownie uit de oven. Terwijl we nog aan het nagenieten waren van het lekkere eten hebben we een Hollandse avond gehouden met verschillende spelletjes en konden we redelijk Henna tattooop tijd ons bedje in kruipen om de volgende ochtend fris en fruitig naar Stellenbosch te gaan. De zaterdag hebben we doorgebracht op een gezellige foodmarket in Stellenbosch genaamd root 44, waar ook weer verschillende hapjes, drankjes, kleding, kleine hebben dingetjes en boeken te koop waren. Heerlijk genoten van de sfeer in de zon en m’n eerste henna tattoo laten zetten. Mijn nieuwsgierigheid kon ik niet meer tegen houden en heb er voor gekozen om een kleine henna tattoo te laten zetten voor de ervaring en ben achteraf toch blij met mijn impulsieve actie. Na lekker tot een uurtje of 5 in de zon genoten te hebben van deze markt zijn we naar het hostel gegaan en een gezellige avond doorgebracht met z’n alle in Stellenbosch. De zondag hebben we de toerist uit gehangen en zijn we naar Gordons Bay gegaan en heerlijk genoten van de zon en het mooie uitzicht op zee. Na dit heerlijke relaxte weekend konden we afgelopen maandag weer uitgerust aan de slag. Plus m’n week kon niet beter beginnen dan afgelopen maandag want ik kan beginnen met het plannen van mijn vakantie avontuur in December samen met vriendje lief want hij zal voor 28 dagen mij komen opzoeken in dit mooie land. Daarnaast hebben m’n ouders ook hun voorlopige plan doorgestuurd en blijkt dat ik ook met hun bijna een week samen heb in April om de mooie stukjes van Zuid- Afrika te laten zien. Genoeg leuke dingen om voorlopig op vooruit te kunnen kijken.

1. Pascal en Rianne:
    22 september 2016
    Hoi Cindy,
    Weer een heerlijke update om te lezen..
    Goed om te lezen dat je werk wordt gewaardeerd.. gaaf toch.
    Blijf genieten, blijf je zelf, blijf lachen...
  2. Mieke:
    22 september 2016
    Hoi Cindy leuke om te lezen dat het goed gaat zeer leerzaam en geniet ervan.
  3. Marielle:
    24 september 2016
    Hoi hoi
    Gezellig om te lezen en je enthousiasme straalt er vanaf. Heerlijk om te lezen en wat heb jij het toch goed naar je zin als ik het allemaal lees. Ja onze plannen zijn klaar en wij gaan aftellen!!!
  4. Fred:
    25 september 2016
    Hoi Cindy

Ik heb jou verhaal gelezen en vind het weer een mooi verhaal wat jij schrijft.
    Zoals ik lees heb je het nu heel erg naar je zin en ook de dingen die jij doet met de mensen en kinderen daar, dat blijkt nu wel dat het jou roeping is om mensen te helpen.
    Je maakt de kinderen daar echt gelukkig zoals je schrijft.
    Ik zou zeggen Cindy ga zo door met jou behulpzaamheid daar voor de mensen en kinderen die het waarderen.
    Ik hoop dat je ook een leuke tijd gaat krijgen met jou liefje en samen leuke dingen gaan doen en zien, ook een leuke week met je ouders.
    Ik zie gauw weer zon mooi en spannend verhaal toe komen.
    Geniet verder van de leuke dingen en dikke kus van mij.

Groetjes jou gekke paps xxx.
  5. Suylen ria:
    5 november 2016
    Hallo cindy ik heb jou neuwe bericht gelezen wat ben je toch een ondernemend type maar wel super hoor dat je het allemaal durft hier gaat alles zijn gangetje wat is het toch een mooi land nog even en dan komt je lieve schatje naar je toe en dan samen genieten blijf je best doen maar dat lukt jou lieve schat dikke kus van ons en tot de volgende verhalen oma