Time flies when you're having fun

2 november 2016 - Genadendal, Zuid-Afrika

Afgelopen weken is de tijd weer voorbij gevlogen en wat hebben we als groep veel meegemaakt. Zo is de eerste vakantieweek al geweest, zijn de plannen voor de volgende vakantie al in volle gang en hebben we al verschillende verjaardagsfeestjes gehad. Ow en natuurlijk niet te vergeten de zomertemperaturen komen af en toe al lekker om het hoekje kijken. Dan moet ik soms toch wel een gevecht aan gaan met m'n innerlijke ik of het verstandig is om in de zon te gaan zitten of niet.

Nu denken jullie vast ja zie je wel, ze staat langzaam aan steeds meer in de vakantiemodus en focust zich alleen maar op haar grotere vakantie in december. Maar dan moet ik jullie helaas toch even teleurstellen, want ik ben nog volop aan het werk op de L.R. Schmidt Primary school met veel plezier. Al hoewel het in de ochtend soms wel wat lastiger is, doordat de temperaturen hier nu hoger worden gaat het zomer rooster in voor de kinderen en docenten. Dat betekent dus ook voor ons vroeg uit de veren om aan de slag te gaan en nee ik maak geen grapje want elke ochtend staat mijn wekker om 6:30 om vervolgens om 7:30 fris en fruitig aan de slag te kunnen gaan. Het werk dat ik op de basisschool verricht krijgt steeds meer inhoud en vindt z'n weg in de 'hulpverlening'. Toch merk op bepaalde momenten zoals uitleg of in gesprek gaan over een situatie nog wel de nodige taalbarrière aanwezig is. Vooral bij de jongere kinderen kun je merken dat het voor hun veel tijd en energie kost om mij te begrijpen of een situatie uit te leggen. Het mee maken van deze struikelblokken zorgt wel voor hele leerzame situaties en zoeken naar creatieve manieren om het einddoel te bereiken. Op dit moment geniet ik ook enorm van 'mijn' special united klas waar ik van 10:00 - 13:00 mijn creativiteit en kennis mag delen met de leerlingen en docenten. Deze klas is een groep van 5 leerlingen waarbij om verschillende redenen extra ondersteuning noodzakelijk is voor hun ontwikkeling. In deze groep worden twee verschillende manieren van onderwijs aangeboden, waarbij ik een deel uit maak van het praktische onderwijs maar tegelijkertijd zoek naar de koppeling van het academisch onderwijs.
Zo start ik binnenkort met een project van 6 weken waarbij ik elke week een nieuw zintuig aanbod laat komen. Helaas is het project tot op heden nog niet van start gegaan omdat de leerlingen andere onderwerpen moeten bespreken dan de zintuigen, zoals het beter onder de knie krijgen van het alfabet. Ze krijgen opnieuw de meeste klanken aangeboden en via creatieve opdrachten wordt de kennis hierover uitgebreid door naar woorden te gaan zoeken die met dezelfde letter beginnen. In de klas is één leerling aanwezig die al vanaf het begin van het schooljaar meer moeite heeft met het herkennen en aanleren van de letters en op dit vlak dus extra aandacht nodig heeft. Wat toevallig dat dit erg mooi aansluit bij de methodische cyclus die ik aankomende tijd moet volgen voor school. Inmiddels zitten we volop in het proces en zijn de kleine resultaten al zichtbaar bij haar in de voortgang van de kennis. Via creatieve manieren, zoals memory, collages maken en in het zand letters schrijven of samenwerkingsspellen probeer ik het voor haar leuk te maken om extra met het onderwerp bezig te zijn. Voor mij zijn deze situaties erg leerzaam, omdat je niet alleen bezig bent met hulpverlening maar tegelijkertijd ook zoek naar manier om je muzisch ludische houding als professional in te zetten. Zoekend naar hoe kan de kennis en theorie van school verbonden worden met de situatie en maak ik het ook nog eens aantrekkelijk voor de cliënt. Op basis van ervaring, uitproberen en ervaren komen we tot een mooi eindresultaat en stimuleer ik hopelijk de ontwikkeling op taalgebied van de leerling zodat ze volgend jaar beter mee kan in de special united klas op Afrikaans gebied.
Naast deze geweldige kids maak ik ook stappen met de leerlingen die individuele begeleiding ontvangen van het erop dat ze steeds meer vertrouwen krijgen in de samenwerking met elkaar en dat ik het beste met hun voort heb. Ik verplicht ze niks om te vertellen of doen, maar stem elke dag opnieuw af op de behoeftes van het kind. Een van de laatste opdrachten waar we mee aan de slag zijn gegaan is het in beeld brengen van hun ondersteuningsbronnen in de omgeving, welke personen zijn belangrijk voor ze en welke betekenis geven ze hieraan. Het bespreken van dit onderwerp is voor sommige kinderen niet a te makkelijk, daarom is er wederom gekozen om het niet via de gespreksmanier aan te pakken maar juist lekker creatief bezig zijn en met verschillende vormen van poppetjes aan de slag te gaan. Door ze zelf te laten kiezen wie is wie en welke kleuren krijgen ze, moet het al meer een eigen ding worden en al vanaf stap 1 zicht krijgen op hun eigen situatie. Tevens is het voor mij een belangrijke bron van informatie om nog verder de diepte in te gaan met de leerlingen en mogelijk ook connecties met ouders aan te gaan over de omstandigheden in de thuissituatie. Er is namelijk in de afgelopen periode best veel informatie meer duidelijk geworden over hoe de kinderen thuis zijn en onder welke omstandigheden ze leven en dat is niet niks. De kids hebben ook op dit gebied ondersteuning nodig en moeten vooral gehoord en geliefd worden op school door andere leerlingen en door de docenten waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen. Op basis van gesprekken met supervisor en docenten van de leerlingen wordt er nu gestart met een nog groter plan van aanpak om de leerlingen meer ondersteuning te geven en er een proces op gang wordt gezet die doorgegeven kan worden aan nieuwe studenten zodat wij als stagiaires op de school echt iets voor ze kunnen gaan betekenen. Zelf ben ik erg enthousiast om intensiever met ze aan de slag te gaan en veranderingen in hun toekomst beeld aan te brengen zodat ze weer terug komen op het rechte pad en geloven in zichzelf.

En naast het drukke schoolprogramma probeer ik me in de weekenden soms toch een beetje vrij af te geven en te genieten van al het moois dat het land te bieden heeft voor ons. Zo hebben we de afgelopen tijd best wel gave activiteiten ondernomen en staan er ook zeker nog de nodige op de planning. Een erg gave en bijzondere ervaring dat ik heb meegemaakt is het kajakken met walvissen op 25 september. In de informatie over wanneer het de beste tijd was op walvissen te gaan spotten werd aangegeven eind september begin oktober, dus dan was niet lang nadenken voor ons we gaan het plannen. Maar wat willen we eigenlijk het standaard lange tocht op een boot in de hoop dat ze dichtbij komen of combineren met een actiefs, nou we hebben dus voor het laatst gekozen ook Ready to goomdat mogelijk de teleurstelling van het niet zien van walvissen minder groot zou zijn. Nou op met de auto naar Hermanus om de grote oceaan te gaan betreden met de kajakken. Ik kan je vertellen het is heel anders als effe het water op met kano over de rivier of iets meer stroming in Nederland. Meer intensiever en het zicht is mooiere plus de spots die je dan ziet zijn beter dan via een boot of staan op de kant in de hoop ze dan te zien. Helaas was het ons niet gelukt om kennis te maken met onze grote vrienden, maar we hebben wel van een kleine afstand een groep zeehonden mogen bekijken die een show weggaven aan ons. De beestjes leken er al aan gewend te zijn dat er een groep gele kajakken eens in de zoveel tijd langskomt om naar ze te kijken en genieten van de natuur. Zelf heb ik enorm genoten van het schoon dat die dag ons geboden had, het weer was perfect, activiteit was leuk en gezellig plus heerlijk met z'n alle afgesloten bij een restaurant aan de kust. Wat is er leuker dan genieten van een zonsondergang bij zee met een lekker drankje en een heerlijk visgerecht, het vakantiegevoel kwam toch wel even om de hoek kijken.
De eerste week van oktober stonden niet veel extreme activiteiten gepland, want de hele groep was op de Garden Route en kwamen terug met jaloersmakende verhalen. Gelukkig hoef ik niet te treuren want deze gave roadtrip langs de kust van Zuid-Afrika staat voor mij gepland om te doen met vriendje lief. Onze eerste echte vakantie samen moeten we natuurlijk nog bijzonderder maken dan dat hij als is. In die weet ben ik bezig geweest met voorbereidingen voor activiteiten en natuurlijk genieten van de zon en temperaturen die steeds hoger oplopen. Daarnaast ben ik ook in die week aan de slag geweest met het thema samenwerking voor het vakantieprogramma op de L.R. Schmidt laërskool. Leuk en leerzaam om te zien wat de kinderen verstaan onder samenwerking en op welke manier sommige oefeningen kunnen uitpakken op moment dat ze min of meer gedwongen worden om te overleggen.
Gun Run Cape townWe laten in Afrika niet alleen onze feest kant zien, maar ook onze sportieve kant wordt gestimuleerd. op 16 oktober hebben we met een klein groepje deelgenomen aan the Gun Run in Kaapstad. Ja, je leest het goed we hebben meegedaan aan een ren en over 2 weekjes op 12 november staat de volgende run al weer voor de deur. De gun run was erg gaaf en gezellig op te doen met zo'n 10,000 mensen aan de start gingen we voor de 5km door Kaapstad heen rennen voor gezelligheid en sponsering van projecten en activiteiten in omgeving. Op 12 november staat een 5km Colorrun voor de deur met een grotere groep van de studenten. Een en al feest zal dat worden, maar tegelijkertijd ook even afzien want de temperatuur midden op de dag zal toch wel beetje verschillen met de temperatuur in Nederland.

Afgelopen weekend hebben we het maar even een beetje rustig aan gedaan met de sportieve activiteiten. We besloten om met z'n vijfjes even lekker te gaan genieten van een heerlijke smoothies onder van live muziek en een lekker hapje zijn we de zaterdag wel doorgekomen. En dit allemaal op een half uurtje rijden van Grabouw vandaan lekker in Stellenbosch genieten van de Afrikaanse gezelligheid. De root 44 market is een zekere aanrader om te bezoeken als je even lekker tot jezelf wil komen, maar toch wat mee wil pakken van de cultuur. In Zuid-Afrika zijn er best veel verschillende foodmarkets waar je kunt genieten van verschillende lekkere hapjes en drankjes, live muziek en Afrikaanse gastvrijheid, want de mensen zijn niet te beroerd om je eerst even iets te laten proeven voordat je het daadwerkelijk gaat kopen. Op de root 44 market heb je niet alleen eten, drinken en muziek, maar kan je ook neuzen tussen zelfgemaakte sieraden, kleding, tassen, schoenen, accessoires voor thuis en ga zo nog maar even door tot baardolie aan toe het is er allemaal te vinden. Het weekend hebben we heerlijk afgesloten met een Nederlandse wijnproeverij in Belville, waarbij we onbeperkt konden genieten van lekkere wijnen en hapjes die een kleine connectie hadden met Nederland. Heerlijk genoten van poffertjes en bitterballen, de frikandel speciaal ontbrak helaas maar wat een gezelligheid. Ook hier veel gastvrijheid en live muziek van lokale bevolking maakt de sfeer toch even af. Ow en niet te vergeten hier hadden ze de wel hard gemiste pepernoten, hagelslag, gevulde speculaas, banketstaaf, dropjes, peperkoek en ga nog even door met typische Nederlandse producten die niet in de winkels te koop zijn. Toch even lekker gesnoept van de speculaas en de pepernoten want ja dat grote feest in december missen we toch wel dit jaar.

Na dat vele genieten staat er dit weekend en komende weekenden een druk programma op de lijst. Zo willen we Lions’ head met sunset nog beklimmen, de wel beroemde Tafelberg staat op de lijst, sandboarden, nog keer genieten van al het lekkers in Afrika en zwemmen met zeehondjes. Nog genoeg te doen en te beleven in de komende 7,5 maand voor mij.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ted:
    3 november 2016
    Wat een ervaring kajakken met walvissen. Goed te lezen dat je studie goed gaat. Ga zo door. Dikke zoeloe kus
  2. Fred:
    3 november 2016
    Hoi cindy Leuk om te lezen dat het goed gaat met de studie en dat je bent wezen kajakken. Jij doet ook gewoon alles nergens geen angst voor wel jammer dat je niet alles hebt kunnen zien. Ga zo door met jou reis en studie dan komt alles goed. Veel plezier nog en succes met alles. Groetjes van je paps dikke kus.
  3. Mieke:
    3 november 2016
    Hoi Cindy, fijn dat het goed met je gaat en dat je er ook nog van geniet. En een leuk vooruitzicht dat je liefje komt. Wij hebben weer van je verhaal genoten. Heel veel groetjes en een dikke kus van Berry en Mieke
  4. Oma T.vanRooij:
    3 november 2016
    Hallo Cindy,zo ik heb weer genoten van jou verslag, wat fijn dat jij jou kennis aan de
    kleine en grotere jeugd(soms met moeite)kan en mag doorgeven,ikwens je daar veel succes mee!!Fijn dat je daarbij ook kunt genieten van dingen die je hier niet hebt.Nog maar enkele
    weken... dan kun je samen met Hugo vakantie vieren, nu mag je nog even kennis overdragen wat toch het doel is van jou verblijf!?Nou meisje lieve groetjes oma v Rooij.
  5. Pascal en Rianne:
    7 november 2016
    Ola,
    Kijk zo leren wij ook nog eens wat bij over de gang van zaken rondom een school in Zuid-Afrika. Er is nog steeds veel steun nodig en dan is het toch KEI-GAAF om hier aan te mogen deelnemen, dat jou inbreng ooit weer leerlingen kan inspireren om elkaar nieuwe dingen te leren.
    Blijf zo lekker genieten van de school en alle nevenactiviteiten..
    Wij worden wel een beetje jaloers.. een dergelijke ervaring in een werkelijk prachtige omgeving.. met goed weer...
    Enjoy.