Kennismaking

25 augustus 2016 - Genadendal, Zuid-Afrika

Week 3 zit er ook al weer op en wat voor verschillende indrukken en ontmoetingen je alleemaal kunt krijgen in zo'n korte periode. Maar tegelijkertijd vliegt de tijd nu soms al voorbij als ik terugkijk naar de dag dat ik aankwam met al mijn hebbe en houden en waar we nu staan. Soms voelt het nog als de dag van gisteren dat ik afscheid heb moeten nemen van familie en vrienden om dit grote avontuur tegemoet te gaan. Tot op de minuut van vandaag voelt het ook nog steeds als een groot avontuur en zakt het vakantie gevoel langzaam weg, maar genieten we na dagje stage nog wel lekker van het Afrikaanse zonnetje.

In het tweede weekend dat ik nu in Zuid-Afrika ben zijn we met de hele groep op introductiekamp gegaan, zodat we een nog hechtere familie worden. Nou dat was niet helemaal het kamp wat we aan het begin verwacht hadden, maar achteraf heb ik zo erg ervan genoten en ben ik benieuwd hoe het in februari verloopt met de nieuwe studenten en opnieuw een weekendje afzien want dat was het soms. Het gehele weekend was er geen sprake van tijd om lekker uit te kunnen slapen of even je eigen ding te doen want we hadden een vol maar wel erg leuk programma. Bij aankomst vrijdag zagen we de bui deels al hangen we gingen in echte leger tenten slapen, dus kou gingen we het hoe dan ook hebben. S' nachts in de huizen is het al niet altijd even warm, laat staan op moment dat je in een tent slaapt. Het begon met het welbekende chickengame voor ons wat de uitdaging was om voor het eten gewonnen te hebben. Uiteindelijk hebben we heel het weekend nodig gehad om de kip te kunnen pakken en veilig met de gehele groep terug aan de overkant te zijn. Tijdens het kamp hebben we veel echte actieve activiteiten moeten doen die je elke keer stimuleerde om het onderste uit je naar boven te halen, maar je ook soms over grenzen heen leerde te zetten. Het leukste aan heel het weekend vond ik zelf uiteindelijk de militaire oefening waarbij we in de kou door water heen moesten kruipen, over balken klimmen, door buis klauteren in koud water en noem nog meer op. Aan het begin van de activiteit had ik het mega koud en hield ik mijn poot stijf om het niet te gaan doen. Toen duidelijk werd dat we het hoe dan ook gewoon moesten gaan doen, ging er bij mij een knop om en gaan met die banaan. Eenmaal hele parcours afgelegd was ik best trots op mezelf dat ik het zo maar even gedaan had. Met de nodige blauwe plekken en schaafwonden hebben we het kamp afgesloten met een leuke jambe les.

Zondag voldaan op de bank uitgerust en lekker thuis gebleven om de batterij op te kunnen laden voor de eerste week stage.  Op maandag hebben we met alle studenten vanuit Genadendal een bezoek gebracht aan alle stageadressen en kort kennisgemaakt zodat je een kleine oriëntatie hebt van hoe het eruit ziet. De rest van de week hebben we vooral oriëntatie gedaan binnen de organisatie over hoe de stand van zaken is, wat wordt er van ons verwacht en hoe gaan onze dagen eruit zien. Voor mij zijn er in totaal twee projecten waar ik zal gaan werken de komende 10 maanden, namelijk de LR. Schmidt laerskool en Mind of matters. Beide projecten zijn zo anders, maar tegelijkertijd zo gaaf om te doen en hebben ook allebei een grote behoefte aan mensen met social work dat voelt meteen erg warm en een kleine bevestiging dat ik zeker niet voor niks deze kant op ben gegaan. Op de basisschool zal ik met vijf kinderen individueel gaan werken omdat ze allemaal stuk voor stuk op verschillende gebieden extra aandacht nodig hebben. Het is hier daarbij wel erg wennen voor mezelf dat er geen strak plan klaar ligt van wat ik met ze moet gaan doen, maar dit in samenwerking met de leerling, docent, mogelijk ouders, school en mezelf moet gaan opstellen. Tevens is dit wel erg leerzaam en krijg je enorm veel ruimte voor eigen input voor het programma, maar vanuit Nederland ben ik meer duidelijkheid gewend en die moet ik nu dus zelf creëren, Het is wel de meest effectieve manier om te leren werken in het werkveld en je eigen verantwoordelijkheden te nemen. Wel een grote uitdaging voor mezelf, maar ik grijp hem met beide hanen aan en gebruik mijn creativiteit om de kinderen te helpen. Volgende week startte we met e eerste opdracht, namelijk het maken van een masker van zichzelf zodat ik een beter beeld krijg van de kids.

Op het andere project heb ik te maken met een hele andere doelgroep en waarbij de uitdagingen ook op andere vlakken liggen maar ook super gaaf zijn om te doen. Bij mind of matters werk ik samen met een groep mensen die allemaal hun eigen rugzak hebben in combinatie met een beperking op verschillende gebieden, maar elk persoon individueel heeft zijn charmes.  Elke keer opnieuw als ik het gebouw binnen kom lopen voelt het als een grote familie bij elkaar die van verschillend materiaal zulke mooie dingen kan maken waar we in Nederland nog niet eens bij stil staan erg bijzonder om te zien hoeveel plezier ze aan hun dag beleven. Ik ben in deze groep nog meer aan het zoeken hoe kan ik mijn hulp het beste aanbieden zodat het voor beide partijen prettig samenwerken is, maar in combinaties met de manager van het project gaan we hier een juiste weg in vinden. Op basis van mijn eerste observaties heb ik al verschillende ideeën over mogelijkheden die de groep als geheel kunnen helpen en bij een aantal cliënten individueel en ook hier staan ze erg open voor je inbreng en de hulp die je ze wil bieden. Mijn creativiteit zal ook hier zijn weg gaan vinden.

Op de donderdag in de week hebben we ons als vrouwen even lekker laten verwennen in de spa tijdens een pamper night. Dit is een avond speciaal georganiseerd voor vrouwen uit de omgeving voor een avondje uit. Over het algemeen is het in Zuid-Afrika niet gebruikelijk dat vrouwen een avond voor zichzelf in plannen, maar deze was dan ook meteen erg bijzonder. We zijn heerlijk verwend met een heerlijk drie gangen diner, gezellige muziek en een cadeaubon voor een treatment in de spa. Daarnaast was er een loterij waarbij één iemand van onze groep uiteindelijk een wine and dine heeft gewonnen voor de gehele club op de tweede donderdag van september. Dus nu kunnen we nogmaals een dagje gaan genieten van ontspanning.

Het weekend na de eerste oriëntatie op de stage hebben we met de gehele groep doorgebracht in Grabouw. Op vrijdagavond hebben we de eerste verjaardag van een meisje uit onze groep gevierd met z'n alle en zijn we zaterdag mee verder gegaan. Tijdens het vieren van haar verjaardag kun je al meteen merken dat we een grote familie voor elkaar zijn en ondanks at je je verjaardag dan op een andere manier viert we in staat zijn om er een groot feest van te maken. Na een wat minder lange nacht en KFC als ontbijt zijn we in de auto's gestapt op naar Stellenbosch voor een wijn toer met chocolade. Veel bijzondere wijnen gezien en geroken. zelf uiteindelijk gekozen voor de juice versie met chocolade at was ook een prima keuze. Vervolgens later op de avond weer terug gekeerd naar Grabouw om daar nog een nachtje te slapen na een voldane middag in Stellenbosch met een super prachtige omgeving en vele wijnboerderijen. Zondag zijn we op tijd terug gereden naar Genadendal om daar in de middag naar het kinderfeest in de kerk te gaan. Zelf vond ik het erg bijzonder om te zien vanaf welke leeftijd e kinderen hier al naar de kerk gaan en ook al redelijk wat verhalen kunnen vertellen over hoe belangrijk het voor hun is. Heel de omgeving, familie en vrienden zijn op zo'n moment bijeen om te kijken naar de kinderen. Vond het erg bijzonder om deel uit te mogen maken van dit feest.

Inmiddels zit de tweede week stage er ook op, begin ik langzaam mijn draai te vinden en kan ik beginnen met focussen op de activiteiten en hoe ik mensen zal gaan helpen. We hebben ook weer een leuk weekend voor de boeg met verschillende gezellige uitstapjes, maar daar vertel ik jullie de volgende keer meer over. Owja en voordat ik het vergeet te delen met jullie de winter is hier prima te doen met 21 graden en de zon, alleen in de ochtend en nacht is het nog wat minder. Maar na een dagje stage kunnen we nog prima even lekker buiten zitten en genieten van de Afrikaanse winter.

See you soon

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fred:
    25 augustus 2016
    Ja wat moet ik hier op zeggen ik vind het verhaal super om te lezen en te horen dat je het heel goed naar je zin begint te krijgen.Ook dat jullie leuke weekende hebben met de groep en dan ook heerlijke ontspanning hebben gehad. En hoe je in je verhaal vertelt over de kinderen waar je mee werkt super ga zo door echt vind het gewoon een mooi en leuk om te horen hoe jij het daar zomaar even allemaal doet. Groetjes je paps en dikke kus tot gauw in het volgende verhaal of eerder xxx.
  2. Suylen ria:
    26 augustus 2016
    Lieve cyndyik heb jou reis verslag vlezen super dat je het nu zo naar je zin hebt hier is ook alles goed alleen erg warm ikben woesdag naar Zandvoort geweest met tante henny maar ïs niet zo mooi als scheveningen hoor ga in oktober met je vader ñaar de lijn kingleukhoor dit wasmachine het voor vandaag goed hè zelf ģedaan dikke kus van opa en mei ĺove ýou
  3. Jolanda Mengede:
    28 augustus 2016
    Hoi Cindy. Goed om te lezen dat je je prima vermaakt. De uitdaging die je nodig hebt! De maanden zullen voorbij vliegen. Geniet ervan. Gr Jolanda en Kate.
  4. Monica van paemel:
    29 augustus 2016
    Leuk te lezen Cindy dat het allemaal naar wens is daar in het verre Afrika! Ik kijk weer uit naar je volgende verslag , veel liefs Monica
  5. Pascal en Rianne:
    30 augustus 2016
    Geweldig om te lezen dat ook jouw bijdrage, een glimlach brengt bij alle kinderen die deze aandacht hard nodig hebben. Blijf trots op je zelf en denk maar aan het koude water tijdens de survivaloefening.... eerst een kleine drempelvrees, dan de stap durven te zetten en daarna volop genieten van je eigen durf en lef.
    Ga genieten van iedere dag.
  6. Anneloes de Jong:
    1 september 2016
    Oooh Cin, wat super gaaf allemaal. Ben zooooo jaloers!!! Geniet met volle teugen. Wat een bijzonder dankbaar werk ben je aan het doen. Heb je in Stellenbosch ook de Amarula geproefd? ;)