Eerste indrukken

11 augustus 2016 - Genadendal, Zuid-Afrika

Nou de eerste week hier in Zuid-Afrika zit er al weer bijna op en wat een gaaf land is het tot nu toe. Zoveel verschillende indrukken die je in zo'n korte tijd al kan opdoen.

Dag 1 van mijn reis heb ik doorgebracht in het vliegtuig, om 02:30 vertrokken we in de auto op naar Düsseldorf om te beginnen aan het grote avontuur. Nog wat stuggels gehad op het vliegveld omdat het online inchecken niet helemaal goed gelukt was, maar uiteindelijk kon ik om 6:00 het vliegtuig instappen nadat ik uitgebreid afscheid had genomen van mijn familie. Uurtje later landen we alweer op Amsterdam om vervolgens om 10:00 door te vliegen naar de eindbestemming Cape Town waar ik om 21:15 met mijn voeten de Afrikaanse grond kon voelen. Na de paspoortcontrole en ophalen van de bagage kregen we een warm welkom van de area coördinatoren hier. Vervolgens voldaan na de eerste indrukken kon ik om half 1 mijn bedje inkruipen om de volgende dag er weer vroeg uit te gaan.

Na een korte nacht geslapen te hebben vertrokken we met de groep uit Genadendal op weg richting Kaapstad om de auto's te huren en op te halen. Overal waar we hier heen gaan moet met de auto gedaan worden, de bergen heeft hij alleen soms wat moeite mee. Eenmaal de auto's in ons bezit even geoefend op het terrein daar, omdat je hier en aan de linker kant van de weg rijdt plus je zit aan de andere kant in de auto dus voor je gevoel doe je alles andersom. Maar tot nu toe gaat alles nog goed en komen we overal veilig aan. In de middag de eerste boodschappen gekocht en beddengoed gehaald want het is hier in de nachten en avonden erg koud dus twee dekens is toch wel erg prettig.  En in de avond werden we uitgenodigd door onze coördinator van de omgeving om bij haar te komen braaijen. Wat heerlijk was dat op ons gemakje genieten van al het lekkere eten en met een volle buik voldaan na de eerste indrukken in bedje gekropen.

Gelukkig na een iets langere nacht begonnen we aan de volgende dag, door het drukke programma hebben we vandaag wat rustiger aan gedaan en de omgeving verkent. Met de auto zijn we uiteindelijk naar de Grabouw gereden om daar de rest van de groep weer te zien en daar wat te zien van de omgeving. Het is erg bijzonder om te zien hoe grote verschillen er te zien zijn in de omgeving. Zo zie je goed gebouwde huizen en paar meter verderop wonen hele gezinnen op een paar vierkante meters in golfplaten huizen. De mensen die we vandaag hebben ontmoet zijn enorm vriendelijk en nodigen je meteen uit om een keer langs te komen voor een kopje koffie of thee. Vandaag hebben we samen met de groep geprobeerd om de heerlijke braaij van gisteravond opnieuw te doen, maar wij Nederlanders hebben daar tot nu toe meer moeite mee om dat op ons gemakje te kunnen doen. Eenmaal het vlees gebakken en de salades klaar hebben we onder het genot van een heerlijk Afrikaans wijntje en gitaar muziek een gezellige eerste avond gehad met alle studenten samen. Voldaan nog een goed uur terug gereden naar het huis om lekker in ons eigen bed te kunnen slapen.

Maandag (8-8) hebben we allemaal lekker uitgeslapen om in de middag vervolgens er op uit te trekken en de grote stad te gaan bezoeken. Na een lekker ontbijt zijn we in de auto gestapt naar Grabouw om samen met de andere studenten te vertrekken naar Kaapstad. Na een goed uurtje rijden zijn we de grote stad gaan verkennen op zoek naar leuke winkels en mogelijkheden om te doen in de periode dat ik hier ben. Later op de avond gezellig met z'n alle uit eten en ook het nachtleven van Kaapstad ontdekt. Laat het bed in gegaan na een leuke avond vol met drankjes.

Met wat vermoeide hoofden begonnen we met de groep aan de dinsdag (9-8), gezellig met z'n alle ontbeten in het hostel op weg naar Chapmans Peak route. Wat een geweldig uitzicht en mooie plekken om te zien. Zo apart dat het van enorm arm naar best wel rijke huizen en mooie landschappen kan gaan. Enorm genoten van het mooie uitzicht, een ideale plek om even lekker tot rust te komen van alle indrukken die we tot nu toe hebben gekregen. Om de rust nog even vast te houden zijn we nogmaals met de groep gaan eten, maar nu lekker buiten huis in een heerlijke restaurant in Greyton. Op dinsdag is het daar burgerday en kun je genieten van een onvergetelijk lekker hamburgers voor 40 rand.

Op woensdag(10-8) starten we met de eerste informatiebijeenkomst over het TWK project en belangrijke punten bespreken waar je mogelijk tegenaan gaat lopen gedurende de tijd hier. Daarnaast hebben we vandaag heerlijk genoten van een lekkere lunch gemaakt door studenten van de Elgin Learning Foundation in Grabouw. Het is hier een van de gewoontes om in de middag ook al warm te eten, dat is soms nog wel even wennen. Vandaag stond op het menu een vorm van hartige taart met kip, gekookte groente, pompoen op Afrikaanse wijze met rijst. Heerlijk genoten van deze lunch en de gezelligheid van de aanwezige studenten daar. De dag hebben we afgesloten door samen met m'n huisgenootjes te koken en daarna lekker op de bank een filmpje gekeken.

Vandaag weer vroeg ons bed uit om een rondreis door Kaapstad te maken. De dag begon al goed, eenmaal op de afgesproken plek aangekomen was de bus op z'n Afrikaans te laat. Na zeker een half uur gewacht te hebben, bleek het fout te zijn gegaan met reserveren en bleek de bus pas voor morgen bestelt te zijn. uiteindelijk na wat telefoontjes is de bus toch gekomen en konden we met de nodige vertraging vertrekken richting Kaapstad. De rondreis startte bij District Six Museum, een museum dat gevestigd is in het voormalige stadsdirect District Six. Het staat symbool voor de gedwongen verhuizing van 60.000 inwoners van verschillende rassen tijdens het apartheidsregime in de jaren zeventig van de twintigste eeuw. Zelf vond ik het heel indrukwekkend om te zien wat voor impact dat heeft en welke gevolgen ervan je nu nog kunt merken. De rondleiding werd gegeven door een mannelijke gids die deze tijd zelf heeft meegemaakt waardoor je er een nog beter beeld van krijgt. Na dit indrukwekkend bezoek zijn we verder Kaapstad in gegaan om te gaan lunchen bij de pas bestaande Brownies en Downies. Het restaurant is door een voormalige student aan de HAN opgezet om een ander beeld te geven van mensen met een beperking. De lunch was heerlijk verzocht en duidelijk met liefde gemaakt. De trip werd afgesloten met een bezoek aan Signal Hill met een enorm mooi uitzicht over de city.

Nu voorbereiden op een weekend lang back to Basic en teambuilding met alle studenten samen. Tot nu toe is het hier wel even vol te houden met de zon, alleen de kou in de avonden en nachten is minder.

1. Fred:
    Hoi cindy

Ik vind het super om te horen hoe jij het naar je zin hebt daar in het verre Afrika.
    Ook is het leuk om te horen dat jij met jou mede reisgenoten goed in ziet hoe het daar is, het rijden aan de linker kant van de weg zal zeker niet makkelijk zijn geweest.
    Ik wens je bij deze nog een hele mooie en goede tijd daar.
    Op de foto's is ook te zien hoe mooi het land is.

Groetjes je vader xx
  2. Tamara pk:
    Hee die Cindy,

Zo te zien al een drukke eerste week gehad! Leuk hoor geniet er nog even van voordat de echte stage gaat beginnen :)

Groetjes Tamara
  3. Oma en opa:
    12 augustus 2016
    Goedemorgen wij zijn het met jouw vader eens groetjes van ons oma en opa
  4. Björna:
    17 augustus 2016
    Superleuk om te lezen hoe het met je gaat! Mooie foto's! Die uitzichten.... Wauw!!!!
    Groetjes Björna
  5. Mieke:
    20 augustus 2016
    Je eerste indrukken waren leuke om te lezen. Nog veel succes en wij lezen het wel. Groet, Berry en Mieke